Isdraken

Det är tyst i lägenheten. Mik tänder alla lampor. Till och med de på toaletten och i stora garderoben. Men Ormen har vaknat. Ormen rör sig. Tony kommer att bli arg. Okända människor får inte släppas in. Men just det har han gjort och de har tagit hans pappa med sig till sjukhuset. ”Var är gubbjäveln?” Mik får fatt i lappen han fått och ger den till sin storebror. Solna Socialtjänst, läser Tony. Hans mamma är död. Pappa super. Tony anstränger sig för att på något plan ersätta den alkoholiserade pappan. Han lagar mat och lär Mik att boxas. Tillsammans försöker bröderna hålla fasaden uppe. Så i en handvändning raseras allt försvar. Polisen kör iväg med Tony. Socialtjänsten tar hand om Mik. Han sätts på en buss norrut. Till världens ände, till sin faster Lena som han bara känner till namnet. Den mörka, snörika glesbygden överraskar honom. Lena överraskar honom. Han blir lugnare. Han lär sig tillit, får vänner och lär sig fiska isdrakar. Han har hittat hem. Här vill han stanna. Socialnämnden vill annorlunda. Lena kan på grund av sitt tidigare missbruk inte godkännas som fosterförälder, utan Mik placeras i ett nytt hem. Hos människor i ett Sörgården där allt på ytan har en snygg polish, men som i sin ynkedom bara är i behov av tyst, kuvad arbetskraft. Mik lyckas så småningom ? fly och boken handlar om hans kamp för att få fortsätta sitt liv hos Lena, att få ormen i magen att hålla sig lugn och att få återförenas med sin storebror. Författaren driver berättelsen fram mot ett avgörande som gör det olidligt spännande mot slutet. I allt elände finns en humor och en livsvilja. Människorna som Mik lär känna uppe i glesbygden visar såväl honom som läsaren på nya livsvillkor. Isdraken är framförallt en berättelse om kamratskap och om en växande tillit. Det är också en stark och gripande skildring av barns utsatthet. Barnens totala beroende av vuxnas förmåga/oförmåga att se till barnets bästa och i ett byråkratiskt maktspel fatta för barnet kloka beslut. Boken var nominerad till årets Augustpris. Författare: Mikael Engström Åldersgrupp: 12+ Skapad: 2009-03-09