Hemliga brev

Tioårige Ernest lever ett isolerat och mycket begränsat liv tillsammans med sin gamla farmor. Boken utspelar sig i nutid. De bor mitt i Paris, men har varken tv eller telefon. Farmodern lever kvar i det gamla och med sina förluster från världskrigen. Ernest har aldrig varit på bio, aldrig handlat på stormarknaden eller ens promenerat runt kvarteret där han bor. Han är inte obegåvad, tvärtom. Bara ovetande och utan vänner. Det enda som skänker honom en liten gnutta spänning är ett brev som farmodern gömt undan från hans ? farfar. Ett mystiskt kodat brev skickat från fronten. Tillsammans försöker de komma på ett sätt att tyda meddelandet. Så som så ofta i barnlitteraturen gör en helt ny person entré och ställer allt på ända. Hon heter Victoire, har 13 bröder och är oemotståndligt livsglad. Nu växer boken och blir riktigt rolig. Victoire och hennes stora familj bokstavligen kliver in i hemmet, dammar av allt gammalt och ger människorna rum och energi. Tack vare den stora familjen kommer också Ernest i kontakt med sin pappa. Det mystiska brevet och en massa andra brev blir lästa. Händelserna avlöser varandra, värderingar krockar, synas och omprövas. Alla vitaliseras. En annorlunda och rolig bok om små och stora sakers värde i livet, speglat genom två tioåringar. Författare: Susie Morgenstern Åldersgrupp: 8+ Skapad: 2009-03-09