Anna d'Ark

För att klara sig undan täckjackorna, gänget som ständigt trakasserar honom, gömmer sig Oskar i skolbiblioteket. Hit hittar aldrig hans plågoandar. Bakom böckerna som han låtsas läsa hittar han ett lugn. De tjocka pärmarna räddar honom fler än en gång. De lindrar också effektivt slagen och sparkarna från mobben. I hemlighet lever han för Anna. Orädda och utåtagerande Anna som ingen kan tämja. När hon en dag kommer till biblioteket för att söka fakta om Jeanne d`Arc överraskar Oskar sig själv med att erbjuda henne sin hjälp. I den dekadenta bruksorten som ungdomarna lever i, med motsättningar, klassskillnader och misstänksamhet, känner alla varandra. Med sina tilldelade roller skyddar de sina hemligheter. Det gäller att inte bryta mot normen. När då Fredrik, svenskamerikan och ättling till ortens starke man, flyttar tillbaka med sin familj får Oskar otippat en ny vän. Fredrik blir ögonöppnaren för så- ? väl Anna som Oskar. Mönster bryts och sanningar blir obehagligt tydliga. Det finns en oerhörd närvaro i Sandéns berättelse. Läsaren känner frustrationen och maktlösheten. Det går faktiskt riktigt illa för de flesta. De som har makt, ung som gammal, utnyttjar den för egen vinning. Hopp? Jo, det ställer Sandén till ungdomarna. Om en förändring ska ske måste den börja inom var och en av oss. Den här boken borde också varit nominerad till Augustpriset. Författare: Mårten Sandén Åldersgrupp: 14+ Skapad: 2009-03-09