Hemsk misstanke

Fröknarna i skolan tycks tro att Pål gillar att bråka och slåss. Men de har fel. Sanningen är att han bråkar precis så mycket han behöver. Inte ett dugg mer! När pappa stack tog han datorn med sig. Med pappa försvann också all glädje. Mamma gråter mest hela tiden. Hon och Pål har ont om pengar och lägenheten de tvingats flytta till orkar ingen av dem göra i ordning. Tur att Pål har Fritz. Han är inte speciellt smart, tycker Pål, men den bästa kompis man kan ha. De hänger mest hemma hos honom. Det är när han går hem från Fritz en kväll som Pål blir vittne till ett rån. Den svartklädde springer in i honom under sin flykt från närbutiken. Rånaren undkommer med hela dagskassan och polisen har inga spår att följa. Pojkarna som känner flickan i butiken lovar att hålla ögonen öppna. Pål får obehagliga tankar parkerade i huvudet när hans mamma dagen efter rå- ? net, strax före hans födelsedag, erbjuder honom både utflykt och restaurangbesök. Tillsammans med Fritz och Nadja dras Pål in i ett märkligt äventyr där både faror och hjälp dyker upp från oväntade håll. Boken ingår i förlagets serie lättlästa böcker och är den första om Pål och hans kompisar. Många kapitel och glest satt text underlättar läsningen. Pojkens längtan efter sin gamla familj och hans försök att hitta nya vägar fördjupar karaktären Pål. Teo Hagmars bilder och dagboksanteckningar likaså. Historien får snabbt fart och intensiteten ökar i takt med spänningen. Författare: Pia & Theo Hagmar Åldersgrupp: 6+ Skapad: 2009-03-09