En liten chock

Gustav bor tillsammans med sin pappa Jack i Umeå. De känner knappt varandra. De har nyss flyttat ihop. Jack jobbar på universitetet. Gustav har några månader kvar till studenten. Jack har bott hela sitt liv i USA. Gustav undrar vad ett liv ”over there” skulle innebära. Till det yttre är de mycket lika - men vad har de mer gemensamt? Gustav hoppas att gymnasietiden ska ge honom en ny personlighet, nya kompisar och kanske en flickvän. Tiden håller på att rinna ut. Utan att kunna försvara sig drabbas han så av passionen. Klassen får en vikarie i engelska, Eva. Hon är bara några år äldre än ungdomarna hon undervisar, och precis som huvudpersonen i boken mycket intresserad av amerikansk litteratur. Gustav och hon träffas för att diskutera några böcker. När han är med henne glömmer han allt annat. Han är närvarande, förlorad i hennes glittrande ögon. Han vill mer. Vad vill hon? Tillsammans med skolkamraten Elin bildar Gustav en pakt där de ska utmana sig själva. Innan terminen är slut ska de övervinna en fara, ta en risk och erövra något betydelsefullt. En liten chock! Först efteråt ska de träffas och berätta. Elin är den som först lägger korten på bordet. Gustav förstör allting och relationen med Elin läggs på is. Gustav försöker genomföra sin del av utmaningen men stöter på oväntad konkurrens från sin pappa. I en del lyckas han emellertid och där kommer vändningen i boken. Det här är Johanna Lindbäcks debutroman. En romantisk bagatell, rolig och med en allvarlig botten. Gustav och hans pappa söker. De känns trovärdiga liksom deras språk. Allt känns träffsäkert förutom omslaget, som måste kommenteras. Hur ska killar i målgruppen hitta den här boken? Ett kvinnoansikte och en ros på röd botten med rosa text? Boken behöver hjälp att hitta sina läsare - killar och tjejer. Det är den verkligen värd. Författare: Johanna Lindbäck Åldersgrupp: 14+ Skapad: 2009-03-09