Döden finns liksom

Döden finns liksom är en bok om livet. Ingen lätt bok, men vem har sagt att livet är lätt att förstå? Svår att läsa? Nej, det är 15-årige Yassir som berättar och det är lätt att tycka om både honom och hans kompisar. De går i nian och de har just ingen kraft att lägga på skolarbetet. Yassir sörjer sin pappa. Pappan överlever först ett rån i sin butik och får efter en lång sjukhusvistelse komma hem igen. Tre veckor får de tillsammans innan pappan dör i sviterna av skadorna. Yassir behöver prata och bearbeta sin sorg, men märker att hans frågor om skuld och mening väcker liv i frågor hos hans vänner och han känner sig skyldig att backa. Hans flickvän Tove sörjer sin döda syster och har en mamma som flyttat från henne för att hon inte tycker om Tove lika mycket som den förlorade dottern. Polisen Ika som han blivit bekant med, har själv inte fått bearbeta sin mammas alltför tidiga död. Och hans egen mamma, vem har hon att prata med? Det går naturligtvis inte att tassa runt de här ämnena hur länge som helst. Kan en människa bara försvinna eller finns hon kvar som någon slags energi? Det är sista året i grundskolan och innan skolavslutningen kan Yassir iklädd sin pappas stora vita skjorta känna att han kan sakna sin pappa utan att det gör lika ont längre. Vännerna har hittat sina olika förhållningssätt till dået och nuet, till livet och döden. De går vidare. Döden finns liksom. Men det gör livet med. Författare: Marie-Chantal Long Åldersgrupp: 12+ Skapad: 2009-03-09
Oskar Fint! 2009-02-06 11:32:50