Filip, Buster och ett ruggigt skott

FILIPS MAMMA HAR problem med spriten. Det är inte alltid det finns mat hemma. Det är ofta ont om pengar och det är långt ifrån säkert att hon kan hämta hem honom från träningarna. Filip spelar fotboll. Han kämpar för att ta en plats i klubbens förstalag. Det är tufft. Många unga killar har fått chansen men inte Filip. Han är nära att ge upp när han dras med i ett gäng kriminella och håglösa ungdomar nere vid stationen. Tidningen Buster blir hans vändpunkt. Med hjälp av de tecknade hjältarna i de gamla seriemagasinen lär han sig att hitta koncentrationen och hur man kontrollerar bollen. Det som sker är magiskt. Händelserna i tidningsserien återkommer i Filips liv. Motgångarna byts mot framgång. Filips mamma finns med som frånvarande i boken. Andra vuxna blir betydelsefulla och ger utrymme åt Filip. Viktigast av alla är kompisen Karim. Riktigt usel på fotboll men en säker försvarare av det som är sant och viktigt. Boken handlar framförallt om fotboll, men också om utsatthet och hur betydelsefullt det är att ha ett socialt skyddsnät för att kunna känna sig trygg och kunna komma till sin rätt. Osentimentalt och initierat berättar Eriksson i sin debutbok om en ung killes vardag och drömmar om att bli sedd, utvald och någon att räkna med. Författare: Göran Eriksson Åldersgrupp: 12+ Skapad: 2009-03-08