Ingen behöver veta

GUSTAF, 15 ÅR, LEVER tillsammans med sin mamma. Han lever för sin skidåkning, hon för sitt jobb. När Gustaf skadar sig under ett träningspass i backen tvingas han ta det lugnt en tid. Hans konvalescens sammanfaller med mammans arbetsresa till USA. Mot hans vilja flyttar då hans moster, mammans yngre syster, in i huset för att hjälpa honom. Gustaf är kär i Elin, också hon en duktig skidåkare. En natt när han drömmer om henne, vaknar han av att mostern ligger bredvid honom i hans säng – alldeles naken. Christina Waldén har i böcker som ”Kort kjol”, ”Heder” och ”Escort” skrivet om tabubelagda ämnen. Som en kommentar till påståendet att sexuella övergrepp bara drabbar tjejer, berättar hon nu om 15- årige Gustaf som utnyttjas sexuellt av en nära släkting. Waldén är en mästare på att skildra Gustafs alla känslor av äckel, skam, rädslan att inte bli trodd och sin egen skuld. Allt skildras mycket trovärdigt. När den frånvarande mamman inte förmår att förstå finns andra vuxna som kliver in i boken och gör sig tillgängliga. De tar ansvar och hela bokens budskap är att berätta för en vuxen. ”Du har blivet utsatt för ett övergrepp. Du har inte gjort något fel. Var inte tyst!” ”Ingen behöver veta” är en bok alla ungdomar behöver veta om. Författare: Christina Waldén Åldersgrupp: 12+ Skapad: 2009-03-08