Sven och Råttan reser söderut

OM DET ÄNDÅ VARIT resfeber, det där som pirrade. Fjärilar i magen som det kallas. Men det var inte bara det, det var kittlingarna på magen också, ett morrhår i navel och en nos rakt över kalsonglinningen. Sven och hans familj är på väg till södern, till Gran Canaria på semester. Med under tröjan finns Halvorsen, Svens tamråtta. Till en början är det bara Sven som svettas. De tar sig igenom säkerhetskontroller och lyckas utan att avslöja sin medresenär ta sig ända fram till hotellet innan Svens problem börjar på allvar. Hur ska han kunna njuta av strandlivet när han har Halvorsen att ta hänsyn till? Han väljer att lita på sin nyfunna tjejkompis Melissa. Tillsammans kanske de kan göra tillvaron för tamråttan, som för tillfället fått en hemvist i Svens byrålåda , lite semesterlik i alla fall. Men Halvorsen är inte den som vilar på hanen. Han har redan träffat en spansk råttfröken. Det här är den tredje berättelsen om Sven och Råttan. Liksom i de två tidigare böckerna ställer den utsmugglade råttan till en del komiska scener som Sven måste hantera och ibland kan dra nytta av. I korta kapitel med mycket dialog mellan barnen skapas lättläst spänning. Författare: Marit Nicolaysen Åldersgrupp: 6+ Skapad: 2009-03-08