Kompisboken och Bästisboken

MINA VÄNNER STÅR det på boken Klara plockar fram ur presentpappret. ”Du kan ju intervjua väninnorna”, säger mormor glatt och förväntansfullt. Klara vill inte förstöra glädjen för mormor. Hon berättar inget om att hon just inte har så många kompisar. I stället börjar Klara beskriva sig själv och sina klasskompisar, hur de är och vad de gör. Hon blir en skarpögd iakttagare. Det mesta skriver hon ner i boken. Terrorbalansen i klassen sköts av två tydliga ledare: Kemal som är klassens kung med oinskränkt makt över grabbarna och hans drottning, den vackra och coola Auriel som styr och ställer på tjejtoan. Balansen rubbas när Anton kommer till klassen i början av fyran. Han testas av grabbarna och hamnar ofta i svårigheter. Speciellt när han kommer för nära Auriel markerar Kemal var gränserna går. Klara försöker närma sig Anton. Hon ser och genomskådar de båda ledarnas oschysta spel och vill förklara. Överraskande utmanar Klara Anton och får hans förtroende. I Bästisboken, den andra boken om Klara och Anton, hjälper han henne att få ett nytt utseende. Ett som syns. När skolan startar igen efter sommarlovet, är det en på ytan mycket tuffare Klara som kommer till klassen. Tillsammans försöker de överleva timmarna i skolan och Klara delar också med sig av sin kompisbok och låter Anton läsa i den. Den nya Klara blir godkänd av Auriel och blir under en tid hennes kompis. Ju mer tid hon ägnar åt de nya tjejkompisarna, ju mindre skriver hon i Kompisboken. Det oroar Anton. Var har hans glada, smarta och roliga kompis tagit vägen? Har det där fina inuti försvunnit? Nu är det hennes tur att stå blind inför vad som händer. Anton känner att han måste hjälpa henne, så han skriver i Kompisboken för att kunna se klarare. Relationen mellan Klara och Anton är böckernas absoluta styrka. De skildras med värme utan att bli larviga. I klassen finns otrygghet, bråk och utanförskap men också mycket positiv energi som överraskar. Det är två spännande och lättlästa böcker om att bli någon man själv tycker om, utan att bli manipulerad av någon annan. Författare: Lin Hallberg Åldersgrupp: 8+ Skapad: 2009-03-08