Proffsdrömmar

MICKE ÄR LAGETS toppforward i Majornas framgångsrika 15-årslag. Johan, hans kompis och bokens jag, är lagkapten och håller ihop försvaret. Den här sommaren ska de vinna Gothia Cup. Men innan dess ska Micke till elitlägret i Halmstad. Och så ska de ta hem serien… Alla som är eller har varit en del av ett fotbollslag känner igen sig. Den individuella prestationen kontra lagets bästa, föräldrar som lägger sig i för mycket eller inte alls, den hårt arbetande backlinjen som sällan får förtjänt uppskattning, tränaren som drömmer om stora framgångar för sig själv och för sitt eget barn som utmejslats till stjärna i laget och så vidare. Göransson berättar initierat om spelet på och kring fotbollsplanen. Språket är enkelt och okomplicerat som en väl genomförd match. Författaren hittar rätt i situationerna och hamnar aldrig offside. I den här första boken av tre planerade låter han läsaren lära känna de båda kompisarna. I bokens senare del får vi embryot till nästa bok. Frågan blir då om grabbarna kommer inta sina förväntade roller eller om det finns en annan möjlig utgång? En bok om livet som ung fotbollsspelare, skriven av ett fotbollsproffs! Författare: Mattias Göransson Åldersgrupp: 12+ Skapad: 2009-03-08