Satsa eller krasha & Allt att vinna

TVÅ HELFRÄSCHA BÖCKER om elvaåriga Kattis, basket, kompisar och om att kämpa för det man tror på. När Kattis bästis Pauline slutar vara med henne känner hon sig mest ledsen och utanför i skolan. Med den nya basketcoachen känns det annorlunda. Hon pratar om att hitta ett flow. Ett läge där alla lagdelar samarbetar. I den första boken, Satsa eller krascha, handlar det om att ragga ihop intresserade tjejer för att få möjlighet att träna som ett lag. I andra boken, Allt att vinna, får tjejerna en rejäl utmaning när de som ersättningslag får spela i Luciacupen. Kattis träffar nya kompisar när gamla sviker och Ylva, den nya tränaren, hjälper tjejerna att se sig själva som vinnare - även om gänget i stort sett bara består av nybörjare. Kattis hittar sin roll i laget och blir bekväm där. Men det finns många andra roller hon kämpar med parallellt. Den växande familjen, arbetet i skolan och inte minst Farid, Sherins brorsa, gör livet både besvärligt och spännande för Kattis. Böckerna består till stora delar av dialog. Med texten fördelad på korta kapitel är de lätta att läsa. Historiens vardagliga händelser är realistiskt återberättade. Språket är enkelt, men har en ovanlig skärpa och lyhördhet. Charlotte Orwin har hittat en ton som på ett schyst sätt beskriver hur det är att vara elva år, tjej och lagspelare. Det här är säkert början på en lång serie böcker om Kattis och hennes basketlag Whitewings. Författare: Charlotte Orwin Åldersgrupp: 8+ Skapad: 2009-03-08