Passa pussa

DET HÄR ÄR den tredje av böckerna i serien om Whitewings, basketlaget där Kattis spelar och där inte bara poängen står på spel. Kompisrelationer och kärleksdito kräver också sitt taktiksnack. Det är lov och Kattis har långtråkigt. Viktor, lillbrorsan, har fått tremånaderskolik och håller på att göra alla i familjen till nervvrak. Det finns inga kompisar hemma eller träningspass att gå till för att få lite andrum. Och det värsta med uppehåll är nog att Kattis inte heller får möjlighet att träffa Farid, killen som hon nästan är ihop med. Den som läst de två inledande böckerna om Kattis förstår att handlingen tar vid precis där bok nummer två slutade. För den nytillkomne läsaren återberättas handlingen i korta, komprimerade stycken lite nu och då i boken. Ny är också den nyinflyttade stockholmstjejen Mirre. Hon har en helt annan attityd till sporten än många andra i laget och får bekymmer med att smälta in. Precis som i Allt att vinna och Satsa eller krascha kretsar allt kring lagets förmåga att hålla sams och att hålla ihop spelet på planen. Mycket dialog och en trovärdig huvudperson gör den här serien om tjejer och idrott till en schyst berättelse om idrottandets vardag. Författare: Charlotte Orwin Åldersgrupp: 8+ Skapad: 2009-03-08