Rätt att döda

”OM MAMÁ UPPTÄCKER pistolen, hamnar jag i helvetet och ingen annanstans.” ”Du låter rädd.” ”Jag är inte rädd för vad hon skulle göra med mig. Jag är rädd för vad sanningen skulle göra med henne.” Sonny, alias Shorty lever i Medellin, Colombia. Likt många andra pojkar struntar han i skolan och driver omkring i stan där han försörjer sig på små jobb, som att sälja cigaretter. För att tjäna de stora pengarna och med löfte om säsongskort till fotbollslagets hemmamatcher, låter han och hans polare Alberto sig utnyttjas av brutala kokainpåvar. Deras uppgift blir att hålla området rent från rivaliserande försäljare. ”Tro mig”, säger chefen, ”ingenting i hela världen väcker större skräck än en unge som bär vapen.” Det är Shorty som är bokens jag. Han berättar sin historia. Bara droger dämpar hans ångest. En märklig och oväntat stark känsla av närvaro infinner sig nästan med en gång. Det brutala, utlämnande och meningslösa skrämmer. Men du fortsätter läsa för du vill förstå. Finns det inget hopp? Nej, det finns inget hopp. Hoppet kan kanske ställas till omvärlden? Barnens rätt? Konventioner? En mycket angelägen bok att läsa och fundera högt över. Författare: Matt Whyman Åldersgrupp: 14+ Skapad: 2009-03-08