Rosalie och Tryffel

EN BOK, TVÅ berättelser. En om kärlek, en om lycka. Från ena hållet berättad ur Rosalies perspektiv, från andra hållet ur Tryffels horisont. Krångligt? Kärlek är sällan enkel. Grisarna Rosalie och Tryffel hittar varandra under äppelträdet. Kära vill de berätta om sin lycka för sina vänner. Enkelt och självklart. Tror de. Men vännernas dom är hård. Vad tänker Rosalie med egentligen. Bara fästa sig vid första bästa gris hon ser som råkar ligga under hennes äppelträd? Så lätt är det minsann inte. Världen är ju full av grisar. Rosalie måste först se över alla dem och sedan välja en. Projekt Extreme Makeover startar. Rosalie ska göras attraktiv. SAMMA SAK FÖR Tryffel. Han vill berätta om sin lycka för hela världen. Det är ju för underbart. Håller inte hans dröm på att uppfyllas? ”Vilken soppa han hamnat i …” Vännerna Boris och Carlos ser nyktert på det hela. ”Sluta med ditt dagdrömmeri! Tryffel måste bli ett riktigt svin!” Vännernas budskap är solklart. Kvinnor väntar sig mer av en gris. Framgång, pengar, makt…Tuffa dagar väntar Tryffel för att slipa på sin svinaktiga outfit. Det är genialt att använda barnbokens format och med förfinat bildspråk utmana våra fördomar och föreställningar om vad som påverkar oss i våra beslut. Har förutsättningar att bli en riktig kult(ing)bok. Författare: Katja Reider Åldersgrupp: 12+ Skapad: 2009-03-08