Matchhjältar

MICKE OCH JOHAN spelar i samma klubb. De har tränat ihop sedan de var knattar och under en period, i den första boken ”Proffsdrömmar”, var det Mickes pappa Johnny som tränade dem. Då kretsade mycket kring den snabbe, hetlevrade och målspottande forwarden Micke. I den här, den andra boken av tre, anar läsaren redan från början att Mickes framgångssaga kommer att få ett slut. ”Jag skiter i träningen i dag!” ”Varför då?” undrar Johan. ”Jag sparar mig till landslaget, jag ska ju iväg imorgon. Säg till Conny att jag tränar tillräckligt ändå”, svarar Micke med ett trotsigt, mycket nöjt , in. Det är Conny som leder laget nu. Det * nns inget som heter talang, säger han. Det enda som räknas är attityden till träning. Johan förstår budskapet och svarar på hans utmaning. Det här är Johans bok. Historien berättas ur hans perspektiv. Mittbackens. Träningspass, uttagningar och matcher. Det gör ont. Modet sviker i svåra lägen. Ska han hålla ihop laget? Är det hans ansvar? Vänskapen med Micke blir komplicerad. Klasskompisarna tröttnar och gör grejer utan honom. Med stor igenkänningsgrad berättar Göransson om villkoren för en ung killes satsning på sig själv och det han tror på. Och påminner om att det som till synes verkar så enkelt inte på något plan har givits gratis. Språket är Johans, enkelt för han berättelsen framåt, gör några snygga dragningar och driver mot mål. Förlängningen kommer i bok tre. Hoppas den blir lika underhållande som de två första halvlekarna. Författare: Mattias Göransson Åldersgrupp: 12+ Skapad: 2009-03-08