Antikvariat Blå Spegeln

MELKIOR RASMUSEN har ett litet antikvariat. Den mycket vänlige bokhandlaren ska hålla ett vakande öga över David när hans föräldrar under en period jobbar i Afrika. Alla är nöjda med arrangemanget. Speciellt David som föredrar lugnet före äventyret. Höstterminen i sjuan börjar inte precis så lugnt som David förutsett. In till klassen som ny elev kommer Larissa. Snabbt blir de vänner. Och tur är det. För vem skulle annars David ta hjälp av när han en morgon * nner sin vän Rasmusen spårlöst försvunnen? Ungdomarna hittar ett kodat meddelande som hjälper dem att ställa de riktiga frågorna kring Melkiors försvinnande. Kan det periodiska systemet vara till hjälp? Det visar sig att Davids hyresvärd har , er inneboende än alla de böcker om biologi och zoologi som han visat Davids familj. Det här är den första boken i en planerad serie av barndeckarfavoriten Widmark, tänkt för de lite äldre läsarna. Ett nytt grepp är att ungdomarna tar naturvetenskapen till hjälp för att lösa de problem de ställs inför. Larissa visar David vikten av att vara aktiv och själv vilja lära sig saker. Och att allt faktiskt inte behöver vara precis vad det ser ut att vara. Huvudsaken är att man kan få någon att tror att det är det! Berättelsen överraskar. Här * nns utrymme både för den osannolikt skruvade historien och för de riktigt stora frågorna om liv och död. Boken är lättläst i litet behändigt format. Katarina Strömgårds svartvita teckningar är ljussatta och fokuserade som i en gammal svartvit * lm. Härligt fantasieggande. Författare: Martin Widmark Åldersgrupp: 8+ Skapad: 2009-03-09