Hoppa, Leo!

– LEO, DET är din boll! Mattias skriker så det hörs över hela brännbollsplanen. – Vad håller du på med?! Varför står du längst bak när du ändå aldrig kan ta bollen! Leo förblir tyst. Det är alltid likadant. Varför törs han aldrig, bara för en enda gång, svara något dräpande tillbaka? Leo är rädd för många saker och är ett lätt byte för de regerande hanarna i skolan. På fritiden hänger han på biblioteket eller chattar med nätkompisen Jon. Jon är en annan ensam kille som han kan anförtro sig åt. Men hans bästa möjlighet att växa och visa vem han egentligen är, får han när han träffar Rita. Rita kommer till skolan efter många år i Sydamerika där hennes mamma arbetat som biståndsarbetare. Rita, eller Asiri som är hennes peruanska indiannamn, är trygg och säker på sig själv. Hennes vänskap och förmåga att ta för sig får även Leo att växa och bli mer självständig. Leo kan också hjälpa Asiri med något som hon inte kan. En bok om att kunna bryta sig ur en roll och få chansen att visa vem man vill vara. Lättläst med mycket dialog och indelad i . ertalet kapitel är det här en både spännande och glad bok, det tuffa ämnet till trots. Författare: Margareta Selander Åldersgrupp: 8+ Skapad: 2009-03-09